گیلاس فعالیت فناوری مدیریت اینترنت

گیلاس: فعالیت فناوری مدیریت اینترنت دیجیتال الکترونیک معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی دولت الکترونیک

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری مهران احمدی از «مصادره» و همکاری با رضا عطاران گفت

مهران احمدی اعتقاد است که در فیلم مصادره قصد داشته تا داستانی راجع به هویت آنهم در قالب یک کمدی روایت کند.

مهران احمدی از «مصادره» و همکاری با رضا عطاران گفت

مهران احمدی از «مصادره» و همکاری با رضا عطاران گفت

عبارات مهم : بازیگر

مهران احمدی اعتقاد است که در فیلم مصادره قصد داشته تا داستانی راجع به هویت آنهم در قالب یک کمدی روایت کند.

به گزارش ایلنا، مهران احمدی، بازیگر سینما و تلویزیون بعد از حضور در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی؛ امسال با فیلم سینمایی مصادره و در مقام کارگردان در سی وششمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است.

مصادره در روزهای اول نمایش خود در جشنواره فیلم فجر با استقبال خوبی همراه شد. با مهران احمدی راجع به تجربه کارگردانی و فیلم مصادر به مناسبت همین روزها گفتگو کرده ایم.

ایده فیلمنامه مصادره چگونه شکل گرفت؟
من چند طرح متفاوت داشتم که با حسین قاسمی (تهیه کننده فیلم) مطرح کردم و بعد از تایید یکی از آنها با مهدی فرقانی همکاری کردیم و فیلمنامه ای به نام مصادره یک از ایشان به دستم رسید. هنگامی که فیلمنامه را خواندم، امیدوار شدم که می توان یک فیلم خوب و استاندارد با آن ساخت. چند ماه تا رسیدن به نسخه نهایی فیلمنامه طول کشید و بعد از چهار ماه به متنی رسیدیم که امکان تولید داشت.

رگه های سیاسی و شوخی هایی که در فیلم دیده می شود آیا از ابتدا در فیلمنامه طراحی شده است بود؟
بله این شوخی ها وجود داشت البته در وقت تولید بعضی از آنها کم و زیاد شد تا درنهایت شوخی هایی که به ریتم فیلم کمک می کرد، تقویت شد ولی از ابتدای ساخت فیلم هرگز به ساخت یک فیلم سیاسی فکر نکردم بلکه زیاد دوست دشتم یک فیلم انسانی و یک کمدی انسانی بسازم. ضمن آنکه می خواستم کمدی ای باشد که فقط از سر سبکسری ساخته نشده باشد لیکن فکر می کردم جای چنین فیلم هایی که درست طراحی شده است باشد، کم هست. منظورم این است که می خواستیم کمدی ای بسازیم که مضمون و حرف خوبی بزند و فقط خلق لحظه های خنده آمیز و کمیک در آن مطرح نباشد. هدفم هم فقط خنداندن تماشاچی نبود.

زمانی که به عنوان بازیگر در فیلمی حضور پیدا می کردید کاملا به نقشی که بازی می کردید اعتقاد داشتید به نظر می رسد در مصادره هم فیلمی را ساختید که حرف خودتان است.
وقتی در مقام بازیگر در یک فیلم حضور پیدا می کنم طبیعی است که تمام حرف های فیلم دغدغه منِ بازیگر نباشد ولی هنگامی که در مقام کارگردانی حضور دارم این مساله شخصی تر می شود. فیلم مصادره به عنوان نخستین تجربه کارگردانی من به این مساله زیاد دامن می زند و من به فیلمی که ساختم و کاری که کردم، اعتقاد دارم لیکن در این فیلم می خواستم به مساله هویت انسانی توجه کنم و نشان بدهم یک انسان که مجبور به ترک وطن شده است چگونه در کشور دیگر همه تلاش خود را می کند تا به یک هویت تازه برسد ولی موفق نمی شود.

بنابراین به بحران هویت انسانی اعتقاد دارید و معتقدید که امروز بسیاری از افراد دچار این بحران هستند.
دقیقا اعتقاد دارم البته این بحران هویت فقط مختص به کشور عزیزمان ایران و ما نیست بلکه در کل دنیا وجود دارد. اصولا مسئله مهم انسان امروز بحران هویت هست. انسان دیگر نمی داند کیست؟ بعد از هویت انسانی مساله مهم دیگر درک و فهمی است که ما از اوضاع موجود جامعه داریم. ما در فیلم شخصیتی را می بینیم که از شرایط پیرامونی خود خبری ندارد ولی با یک هجرت ناخواسته به درک و فهم جدیدی از خود و اطرافش می رسد و این فهم و دانستن او را عصبانی می کند. من اعتقاد دارم انسان هنگامی که به مساله ای واقف می شود و آن را می فهمد، عصبانی می شود درست مانند فردی که ناگهان چشمانش باز شده است و متوجه می شود که تا امروز در چه غفلتی به سر برده است و این مساله باعث خشم و خشم او می شود.

مقصر مهم این بی هویتی خودِ شخص می دانید یا جامعه؟
قطعا مقصر مهم خودِ انسان هست. از بعضی افراد این هویت به زور سلب می شود و زیاد افراد که نمونه های بسیاری نیز در جامعه ارند، خودخواسته هویت خود را از دست می دهند. اگر ما چنین حرفی را در قالب طنز گفتیم جهت آن است که بتوانیم این مساله را لطیف و بدون تلخی تعریف کنیم لیکن می توانستیم از همین داستان یک فیلم کاملا تراژیک بسازیم ولی فیلم کمدی ساختیم تا مخاطب بیشتری جذب فیلم شود و حرف ما را بشنود. ما در این فیلم به دنبال نوعی کمدی گروتسک بودیم.

فیلم شاخصه زیادی دارد تا تبدیل به یک اثری شود که کاملا کمیک و خنده آمیز باشد ولی به نظر می رسد هم در فیلمنامه و هم در هدایت بازیگران جلوی رفتن فیلم به سمت یک اثر بسیار کمیک را گرفته اید.
ما همه ابزارها را جهت آنکه فیلمی بسازیم که مخاطب در سینما دائم از خنده قهقهه بزند را داشتیم ولی از ابتدا مسیر خود را در ساخت فیلم مشخص کرده بودیم و اعتقاد دارم بودیم تماشاچی تا یک جایی باید بخندد ولی نباید به هر مساله ای در فیلم بخندد و نباید حرف مهم فیلم در زیر بار صحنه های کمیک پنهان و گم شود هرچند در روند ساخت فیلم حتی بعضی بازیگران نیز نمی دانستند که قرار است چه اتفاقی در فیلم بیفتد. از آنجا که من در مقام کارگردان نخستین دیکته ای بود که می نوشتم؛ آنها هم کمی شک آلود به عنوان نگاه می کردند و ما تلاش کردیم که در این فیلم به سمت کمدی ای برویم که حرف هایی جهت گفتن دارد. به همین علت در فیلم هیچ سکانسی به صورت مستقل خنده آمیز نیست و قبل و بعد از هر سکانس در کمیک شدن آن سکانس تاثیر دارد. از طرف دیگر داستان گویی نیز جهت من در سینما بسیار مهم است و هر لحظه علاقه داشتم تماشاچی قصه ای را ببیند که قهرمان آن را دنبال کند.

مهران احمدی از «مصادره» و همکاری با رضا عطاران گفت

در سال های اخیر فیلم های کمدی با استقبال خوبی همراه شدند آیا یکی از اهداف ساخت این فیلم تولید اثری نبود که در اکران با استقبال همراه باشد و به فروش خوبی برسد؟
قطعا همینطور است و از ابتدا همراه با تهیه کننده و سرمایه گذاران به دنبال این بودیم که فیلمی بسازیم که هم داستان گو و سرگرمی باشد و هم اینکه حرف هایی جهت گفتن در مجامع هنری و در بین منتقدان و خبرنگاران داشته باشد. لیکن نظر منتقدان نیز جهت من مهم بود.

باتوجه به سابقه واکنش‌ها جشنواره فیلم فجر با فیلم های کمدی هر لحظه این نگرانی در سینماگران وجود دارد که جشنواره با فیلم های کمدی نامهربانانه واکنش‌ها کند. شما این نگرانی را ندارید؟
من هم این پرسشها را شنیده ام و بسیار به من گفتند که کمدی ها در فجر جدی گرفته نمی شود ولی هیچ نگرانی ای ندارم لیکن واقعیت این است که اگر از ابتدای جشنواره فیلم فجر به واکنش‌ها این جشواره با فیلم های کمدی نگاه کنیم، خواهیم دید که آثار کمدی ای که نیرومند بودند و خوب ساخته شدند مورد اقبال قرار گرفتند و جشنواره توجه خوبی به آنها کرده هست. رفتاری که جشنواره فیلم فجر و هیات داوران آن با آثاری همچون اجاره نشین ها ساخته داریوش مهرجویی، مهمان مامان و لیلی با من هست؛ داشته اند موید این مساله هست. اعتقاد دارم اگر یک فیلم کمدی دارای استاندارد درست و صحیح باشد و در ژانر حرکت کند؛ موفق خواهد بود لیکن به هر حال افرادی که به عنوان داور گزینش می شوند افراد متخصصی هستند و تشخیص می دهند که این فیلم در چه گونه ای ساخته شده است و جهت آن ارزش گذاری می کند.

اشاره کردید که فیلمنامه اولیه به نام مصادره یک بود و قسمت دومی هم دارد. آیا امکان دارد قسمت دوم این فیلم را بسازید؟
درباره این مساله صحبت هایی شده است است ولی ابتدا می خواهیم مصادره یک را اکران و بررسی کنیم که چه بازتاب هایی دارد و بعد راجع به ساخت قیمت دوم مصادره تصمیم بگیریم. البته اعتقاد نیستم که به محض آنکه اکران این فیلم تمام شد قسمت دوم را بسازیم بلکه باید جهت قسمت دوم نیز تحقیق و پژوهش کنیم همانطور که فیلمنامه مصادره یک سال و نیم طول کشید تا به نسخه نهایی و تولید برسد.

از ابتدا بازیگرانی که را که گزینش کردید، همین ها بودند که در فیلم حضور دارند؟
گزینه اول ما جهت حضور در این فیلم رضا عطاران بود و در مورد بقیه بازیگران در بعضی موارد به دو گزینه فکر می کردیم که خوشبختانه اگر گزینه ۱ محقق نمی شد گزینه ۲ در فیلم حضور پیدا کرد و امروز از حضور بازیگران فیلم بسیار راضی هستم.

انتخاب رضا عطاران با نشانه موفقیت در فروش بود یا جهت اینکه توانایی های بازی او در فیلم و نقش شما را مجاب به این گزینش کرد؟
من قبل از ورود به کارگردانی بازیگر بودم و در کنار رضا عطاران چند فیلم را همبازی بودم بنابراین به توانایی ها و توانایی های رضا عطاران واقفم و همه ما در وقت ساخت فیلم می دانستیم که رضا عطاران بازیگر توانایی هست. از طرف دیگر وجوه اخلاقی رضا عطاران جهت من هر لحظه مدنظر بوده هست. یک بازیگر کاملا حرفه ای و منعطف که هنگام ساخت فیلم ایده های خوبی ارائه می کند و خلاقیت فردی خوبی دارد. قطعا یک بخشی از نگاه ما به فروش فیمل بود و رضا عطاران بازیگری است که امروز مورد اقبال مخاطبان است و من از او و همه بازیگران فیلم متشکرم.

واژه های کلیدی: بازیگر | بازیگری | جشنواره | بازیگران | فیلمنامه | رضا عطاران | جشنواره فیلم | اخبار فرهنگی و هنری

مهران احمدی از «مصادره» و همکاری با رضا عطاران گفت

مهران احمدی از «مصادره» و همکاری با رضا عطاران گفت

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog